Sider

tirsdag 4. oktober 2016

Bunadsøm - begynnelsen

Jeg har nettopp begynt på kurs for å brodere og sy en Rogalandsbunad. Jeg har ingen jeg syr til (enda), men ønsker å lære dette, så får vi se hvordan det går. 
Kurset er i regi av Sandnes Husflidslag, og instruktøren er en meget erfaren bunadsyer, nå pensjonert. 
Jeg brukte mye tid hos de to hovedforhandlerne av Rogalandsbunad i Stavanger, Nordaker bunader og Husfliden. Det er mange stoff, broderier, farger og vester å velge blandt, og valget falt til slutt ned på bunaden fra Husfliden.
De tilbyr Lølandsbroderi i to ulike fargekombinasjoner, to ulike farger på forkle og stakk (svart og brun), to ulike stoffer i stakken (vevd ull og ulldamask) og jeg tror det er syv (eller flere) ulike stoffer til vest i grønt, rødt, blått, gyllent og svart.
Jeg har foreløpig valgt svart stoff og "sterke farger" i broderiet, så kan en fremtidig kunde være med å velge resten.
Det som skal broderes er lue, lomme/veske, forkle og sjal.

Her er et bilde av sjalet og ulltrådene før jeg begynte:

Det fulgte med plansjer over broderiet: 

Her er jeg såvidt i gang med broderiet den første uken. Ikke alle stingene er like imponerende...

Så langt har jeg kommet nå, en uke etter kursstart. Dette er broderiet på luen, og den skal vi montere neste uke på kurset.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...