torsdag 10. april 2014

Varmt vær på vei?

I løpet av våren skal vi oppsøke varmen, så da fikk jeg endelig et spark bak til å sette rullekniven i noen av stoffene jeg kjøpte på Symessa i november.
Størstegutt har fått matchende t-skjorte og shorts, mens minstegutt har fått shorts til å matche en t-skjorte han har fra før. Alle tre plaggene er sydde med mønster fra Heilt spesiell og Jubel.

Klærne til størstegutt er størrelse 122, og stoffene er fra Olivias (Lillestoff). Ribben hadde jeg fra før.
T-skjorta sitter som et skudd, men shortsen er noe kortere enn han liker. Den blir nok brukt i varmen, men han bør få en lengre variant til den norske sommeren.
Jeg har tidligere laget et eget t-skjortemønster med striper i sidene, men det er for lite til størstegutt nå, så jeg har brukt et t-skjortemønster fra Heilt spesiell og Jubel og sydd inn striper slik de har gjort på en trøye. Jeg syntes det passet godt sammen med shortsen, som også har striper i siden. Jeg valgte å ha ermene i samme stoff som stripene. På t-skjorta til størstegutt er ermene kantet med samme brune ribb som halsåpningen.







Minstegutt var strålende fornøyd med shortsen. Både monsterstoff og ribb er fra Stoff og stil, og har ligget lenge i hyllene. T-skjorta har han hatt et par år.




Og dette bildet vil bare ikke samarbeide...

onsdag 9. april 2014

Anna

My by hand London Anna is finally done! The last stitches in the hem were done this evening (by hand), and I've now got a pretty purple dress to wear.

It's taken me a while and a bit of work, but as I've mentioned in an earlier blog post, I've had good help from Sew me Love's research into making back adjustments to fit a short/ erect/ sway back.

I cut out this wedge from the back, taped the back piece together along the cut lines (barely showing in the photo, sorry) and straightened the center back line.

I moved the shoulders seams a little forward, and the side seams also had to be straightened - I needed more fabric in the front than in the back, so I added 1 cm to the front piece and cut the same cm off the back piece. These adjustments meant I have a dress back that fits my back, shoulder seams that sit at the top of my shoulders, and straight side seams.

Sadly I don't have any good photos from this process, only this really bad one where I'm turning my body to get a shot of the back. At least you can see that the dress back sits well on my back.


On this dress I tried French seams for the first time. They turned out quite nice, but my fabric was probably a bit thick for this. I ended up with quite chunky shoulder seams when I was pressing the neck facing.

V-neck finished with understitched facing.

This photo doesn't do the dress justice, the combination of a mediocre photographer, coat hanger and poor lighting does not make good photos.


Some better ones. My face wasn't though...


tirsdag 8. april 2014

Barselgave til (tidligere) kollega

Det har vært laber aktivitet på bloggen igjen, rett og slett fordi jeg prioriterer å sy når jeg først har litt ledig tid. Det er flere ting som både mangler å bli tatt bilde av og få et innlegg.
Litt dumt, for jeg liker å ha denne oversikten for meg selv.

Her er i alle fall noe fra i det siste. Bodyen er blogget tidligere, men denne kollegen fikk en bukse også, siden hun var så snill å kjøpe te til meg fra Twinings-butikken i London når hun var der på kjærestetur.
Buksa er også fra boka til Heilt spesiell og Jubel, knytebuksa til Jubel, sydd i str 62.
Velour fra Sydilla, mener jeg (kjøpt på Symessa før jul), interlock fra Hilco (kjøpt fra Kreativ).

Gaven ble godt mottatt, og jeg håper den kommer til nytte når den lille kommer til verden i mai. Gaven ble overrakt tidlig, siden jeg skiftet jobb ved inngangen til april.
Fargen er litt mer turkis enn på bildene.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...