fredag 21. mars 2014

Bodyer - til gaver og til salgs

Det var så gøy å sy bodyer her forleden, så det ble plutselig en liten stabel.
Jeg skulle sy til to kolleger som har fått/ skal få hver sin guttebaby, og mens jeg holdt på å plukke ut stoffer til dem fant jeg så mange kjekke stoffkombinasjoner, så det ble et par ekstra. I tillegg fant jeg ut at jeg ville sy sommerbodyer til minstefetter og sønnen til min kusine som vi skal på ferie med i varmen om ikke så lenge.
Til sammen ble det disse seks:



Kollegene mine får i str 68 og 62, den største til han som ble født i januar for å være sikker på at han ikke har vokst utav den allerede. Siden de bor der de bor, syntes jeg det passet godt med bondegårdsmotiv. Flodhestbodyen fikk kontrastfarget kanting i oransj, og det er planen at det skal følge med en bukse også, som takk for teen jeg fikk direkte fra Twinings-butikken i London.







Minstefetter får body med det kjekke havstoffet fra JNY kombinert med stripene fra samme sted. Den er sydd i størrelse 86, siden han stadig vokser og snart er 8 mnd. Sønnen til kusinen min er lang, han har tross alt en far som er 208 cm, så han får en body i str 92 med litt ekstra lengde (litt mindre ekstra enn jeg hadde tenkt, men dog). Han får de fine stoffene fra Gekko - sommerlige og friske.






Så har jeg to stk bodyer i str 62 til overs, dersom noen er interessert er det bare å si fra.
De er sydd i stoffer fra JNY, både stjerner, striper og havstoffet. Kantingen er sydd med interlock fra Hilco.
Til salgs - begge er størrelse 62







søndag 16. mars 2014

Sydd ullgenser i Janus-ull (My woolly Renfrew)

Det går fortere å sy enn å strikke, så da jeg ønsket meg en ny ullgenser til vinterferien på fjellet, fant jeg fram dette fine ullstoffet fra Janus.
Det er litt tykkere enn det de bruker i ullundertøyet sitt, og er likt på begge sider.
Mønsteret til Renfrew-genseren fra Sewaholic hadde jeg hatt liggende en stund, så det var på tide å få brukt det.
En veldig enkel genser å sy, men med linning og mansjetter, i tillegg til kragen, er den flottere å se til enn en vanlig t-skjorte. Jeg tok meg ikke tid til å lese veilednigen skikkelig, så jeg klippet i utgangspunktet bare en del til kragen, og da jeg fant ut det skulle være to, hadde jeg bare stoff nok til å klippe den på tvers av trådretningen. I og med at den ene siden er riktig vei, tror jeg det skal gå helt fint - den vil ikke få mulighet til å strekke seg altfor mye.
Genseren er klippet og sydd i str 8, med justeringer for petite, siden jeg er så kort, og den passer veldig fint. Det kan hende jeg vil lage neste variant litt mer innsvingt i livet, for jeg kommer til å bruke dette mønsteret igjen, gjerne i flere varianter. Det er så kjekt med mønster som kan varieres så mye som dette - tre ermelengder og tre halsvarianter. Denne er sydd med ermevariant A og krage C.

Genseren ble god og varm, og ullen fra Janus er en fornøyelse å ha på.

Renfrew - bilde lånt fra Sewaholicpatterns.com


onsdag 12. mars 2014

Fitting issues (short back?)

I've been following this blog on Bloglovin, Sew Me Love by Neeno, because she makes some nice dresses. Little did I know that this would come in very handy!
One of the reasons I started sewing my own dresses, is that I am short, especially my back is short, so store-bought dresses are mostly too long for me. Some of them can be shortened at the bottom, but mostly they are too long in the back, and that can be harder to fix in a way that looks neat.

The same issue has appeared when I make my own dresses - a heap of excess fabric bulging in the back, or the waistline dropping too low in the back.
For my Onion 2035 pattern (these dresses 12, 3) I have taken off 4 cm at the centre back, graded out to 0 at the side seams.
For my Onion 2045 (1, 2) the fix isn't as obvious to me, as the dress doesn't have a horisontal seam in the back.
And for my latest dress (not on the blog yet...), I also ended up taking out a lot at the centre back, at the waist seam.

Now, following Neeno in her attempts to make a perfect Anna-dress, I realised I was not the only one with this issue (surprise), only she went about fixing it in a slightly more professional manner - researching the subject online, in stead of doing the homemade "pinch and pin".
I made a mental note of her blogposts (multiple) on the issue, and after making a muslin of the bodice for my Anna-dress, having far too much fabric in the back, I went back to her blog and re-read her posts and her useful links.

So last night, I followed the instructions on how to take out a wedge at the centre back, and the muslin fit so much better! I only did this directly on my muslin, not on the pattern, to test it, so I'll have to transfer it to my pattern once I'm satisfied with the length and width of my wedge.
Sadly I don't have any photos to illustrate this (yet), as I didn't manage to photograph my own back properly...

I didn't find it right now, but there was also a link to a site explaining how to adjust the back on garments with or without back seam(s). I think that will be very useful to me!

Thanks for doing the research for me, Neeno!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...