Sider

søndag 21. oktober 2012

Syfrustrasjon (og dagisveske til minstekusina)

Jeg syr litt av og til. Ikke hver dag, men stort sett hver uke. Det er ingen masseproduksjon, men det hender jeg syr omigjen noe jeg har laget før. Slik som dagisvesker (svensk for barnehagevesker). Jeg har sydd til størstegutt for ørten år siden, minstegutt for (sannsynligvis) to år siden, og da sydde jeg også tre på bestilling (til personalet i barnehagen).
Nå skulle altså minstekusina få en veske til å frakte dress o.l. fram og tilbake til barnehagen i. Jeg klippet og sydde i vei, ved godt mot, og tenkte at dette blir plankekjøring. Helt til jeg hadde vrangsydd sammen på den ende siden av håndtaket. Da fant jeg ut at jeg hadde sydd bunnsømmen på tvers av det som var tanken (jeg lager bunnen på tvers av det som virker mest innlysende), så den måtte sys omigjen, og jeg hadde ikke fjerneste anelse om hvordan jeg skulle vrangsy andre siden av håndtaket.
Etter litt fundering var det bare å innse at jeg måtte lete fram til den bloggen der jeg har funnet fremgangsmetoden på dette før (lenge leve favoritter!), og jeg satte i gang, nok en gang med tro på at dette ble plankekjøring. Jeg innså fort at jeg måtte lese litt nøyere og ta opp en overlock søm før jeg kunne komme videre...
Det ble dagisveske til slutt, og resultatet ble bra, men jeg innser at det går mer tid ved å sy en dings nå og da, i stedet for å sy mange like dingser samtidig.
Så i kveld har jeg klippet det min eldste fetter ville karakterisert som "kommunistgaver" - seks av samme slag. Alle er i forskjellige stoffer.
Det skal bli små firkantmapper i julegaver til fire små venner på den andre siden av verden som vi feiret jul med i fjor, og så to til mine egne gutter. Bilder får komme etterhvert.

Resultatet av dagisvesken kommer i alle fall her:
Stoffer fra Stoff og stil, mønster er eget. Min lillesøster likte stoffet med de rosa blomstene(?) godt, men jeg trodde bare at jeg hadde en liten bit igjen. Den lille biten ble faktisk nok til en side av dagisveska, bortsett fra håndtaket. Innsiden er lilla elefanter. Vesken er vrangsydd, og kan brukes begge veier. Den er forstørret 5 cm i alle retninger i forhold til mitt vanlige mønster, hanken er totalt 10 cm lenger, for lettere å kunne bæres på skulderen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...