Sider

onsdag 15. juli 2015

Strikket babydress - solgt

Da jeg la ut forespørsel om strikkeoppdrag på Facebook, ble jeg bl.a. spurt om å strikke en babydress til en sydame jeg kjenner. Hun er dreven i å sy, og har egen stoffbutikk, men er ingen strikker. Hun fikk en liten datter i fjor høst, og ønsket seg en tynn ulldress til bruk etter sommeren (slik sommerværet har vært i år, kan den brukes mer eller mindre hele sommeren…).

Nok en gang er det kjekt å bli spurt om å strikke plagg som noen ønsker seg. Kunden fant mønsteret, og gav meg retningslinjer vedr. fargevalget, men overlot det til meg. Minstegutt og jeg tok en tur til SandnesGarns fabrikkutsalg, og han var med meg å velge lillafarge.

Dressen er strikket i Lanett babyull etter mønster fra SandnesGarn, str 9-12 mnd. Den eneste endringen som er gjort, er å droppe knappeåpningen ved beina. Det var faktisk ganske kjekt å strikke dressen, selv om det er tynne pinner. Det er sjelden jeg strikker i babyull for tiden, siden mine gutter er så store. Strukturmønsteret i dressen gjorde at det var noe som skjedde hele tiden.
Dressen har raglanermer, noe som reduserer monteringen betraktelig, og det liker jeg.


Angitt garnmengde stemte akkurat, det er bare en liten rest igjen, så om jeg skulle hatt med åpningen, ville jeg trengt mer garn til knappestolpene der.
Tilfeldighetene ville at jeg hadde kjøpt knapper på Janus for to år siden som stemte perfekt i fargen. Jeg hadde også disse turkise knappene fra samme sted, som kunden foretrakk. Nå gjenstår bare dommen fra mottaker ;)





2 kommentarer:

  1. Så fin dress! Deilig med en slik tynn dress til høsten:) Fint med strukturmønster, både morsomt å strikke, og dekorativt :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...