Sider

onsdag 30. juli 2014

Sommer og solhatt

Sol, sommer og varmt vær. Deilig! Sommeren i år har vært den flotteste på leeeeeeeeeenge, hele ferien på tre uker hadde vi fint vær.
For å beskytte både ansikt og hår(farge) mot sollyset og varmen, tenkte jeg det var nødvendig med en solhatt. Jeg fant en fremgangsmåte for å tegne hatt på en blogg, og da var det bare å sette i gang.
Det er en veldig lett hatt å tegne og lage.

Først: mål hodeomkrets. Regn ut diameter (omkrets / pi (3,14)) og tegn en sirkel på denne størrelsen. Det blir toppen på hatten.
Så må du bestemme hvor bred brem du vil ha, og tegne en ny sirkel rundt den første med bredden på bremmen som differanse.
Jeg klippet ut halvsirkler til mønster, sånn at jeg klippet stoffet mot brett. Husk å legge til sømmonn.
Til slutt må det klippes en remse som er like lang som hodeomkretsen (+ sømmonn) og like bred som du vil ha høyden på hatten.

Jeg hadde akkurat nok stoffrester i grønn Unikko til å få nok til en hatt, og noen rester hvitt laken til innsiden. I bremmen har jeg brukt strykeinnlegg. Først strøk jeg på et veldig tynt strykeinnlegg på begge bremmene, men syntes det ble litt for lite stivt, så jeg strøk på tykkere strykeinnlegg her og der (i biter, ikke et helt stykke) for å få bremmen stivere, men ikke helt flat..

Hatten har jeg vrengsydd, så den kan teoretisk brukes på begge sider.
Jeg er godt fornøyd, og hatten har vært god i solskinnet. Når jeg lager flere, vil jeg prøve å finne ut hvordan jeg skal krumme stoffremsen som lager høyden på hatten for å kunne lage omkretsen på toppen mindre enn den indre omkretsen på bremmen. Sånn at hatten ikke blir så rett. Også må den indre omkretsen på bremmen være litt større en akkurat hodeomkretsen, ca 1 cm, så det blir litt luftigere.










1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...