Sider

lørdag 11. juni 2016

Jerseyjeans

Det er sjelden jeg kommer meg til Textart, selvom den koselige butikken ligger bare et kvarters kjøring hjemmefra, men tidlig i vår tok jeg meg en tur. De hadde nemlig reklamert med en jeansjersey som jeg tenkte kunne bli til noen fine guttebukser. Guttene syntes det hørtes ut som en strålende idé med myke dongeribukser (de er veldig glade i myke bukser).
Omtrent samtidig kjøpte jeg et Ottobre barn der de hadde et mønster på en bukse sydd av nettopp jeansjersey - praktisk!
Mønsteret på buksen gikk bare opp til 128, men i følge måletabellen skulle det passe fint til mine smale gutter, jeg måtte bare forlenge litt. Da jeg hadde klippet ut mønsteret, syntes jeg det var veldig smalt i lårene, så jeg målte på størstegutt, og det var veldig lite bevegelsesvidde, så jeg la til en cm ved klipping. Selvom det er jersey, ville jeg ikke lage tights heller.

Mønsteret er helt greit å jobbe med. Noe merkelig løsning øverst på lommene, der de går opp over løpegangen til strikken, men det ser fint ut når den er ferdigsydd. 
Pyntesømmene er sydd med tvillingsøm på coverstitchmaskin, og har begynt å rakne litt etter lite bruk, så det gjør jeg nok ikke igjen.

Størstegutt er godt fornøyd med sin myke dongeribukse i alle fall :)












Minstegutts bukse er ganske lik, men her har jeg sydd stikningene med to parallelle sømmer sydd med vanlig symaskin. Hvis den ene rakner, så rakner ikke nødvendigvis den andre...





Jeg hadde disponert stoffet litt tåpelig, så jeg måtte skjøte bak på leggene for å få buksa til minstegutt lang nok.




Resten av stoffet ble akkurat nok til en kortbukse til størstegutt, uten pyntestikninger og baklommer.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...