onsdag 2. oktober 2013

Aminkjolen

*English version further down
Eller trøstekjolen om du vil.
Det har vært tunge dager på jobben i det siste, da Regjeringen har besluttet å legge ned prosjektet jeg jobber for. Det betyr både avskjed med et spennende prosjekt og flotte kolleger, og fører til mange slags reaksjoner. Da er det godt å kunne trekke seg tilbake på syrommet for å koble av og samle energi mens jeg får utrettet noe kreativt og praktisk.
Mens jeg holdt på med noe helt annet, traff blikket mitt dette fine jerseystoffet fra Gekko i skapet, og en idé om Aminkjolen begynte å ta form. Aminer er noe av det vi har berørt i prosjektarbeidet, og kjentes som et naturlig navn på kjolen.
Jeg ønsket en posete variant av Onion 2035 med raglanskjæring, en slags Sukkertøykjole i stretchstoffer. Sukkertøykjolen er for løs i snittet til å passe i stretchstoffer, også liker jeg godt halsringningen på Jippi-Romantica-Oh-Yes-blusen.
Så da var vi i gang.
Jeg fant fram de tre ovennevnte mønstrene og tegnet et par streker før jeg klippet stoffet.
Overdelen måtte justeres litt underveis, og er til slutt en kombinasjon av blusemønsteret og 2035-kjolen. Skjørtet er rent 2035 og er sydd av french terry/stretch fra Stenzo/Kreativ.


Jeg jobbet en stund med coverpro og kantebåndsapparat, og brukte i tillegg rynkefunksjonen på overlocken, før jeg fikk passe stramme kantebånd rundt ermene. 

I halsrigningen er det foreløpig sydd en stikning og tredd i strikk. Vi får se om jeg våger meg på kanting der også etterhvert, jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal få det akkurat passe stramt.

This dress is my Amine dress. Amines is a term that I've become familiar through my work, and now the project I work for has been terminated by the Government. This leads to all sorts of reactions, since I have to part with the best job I've ever had and the world's best colleagues, and as sewing is good therapy and helps to take my mind of things, I ended up spending some time in my sewing room. My eyes fell on this fabric in the cupboard/closet, and a dress took shape in my head.
As inspiration and help with the sizing, I've used a combination of three different patterns. The skirt is cut in a size S from the dress pattern Onion 2035 with my regular adjustments. The bodice is a combination of this dress and this blouse, with some adjustments.
Around the sleeves I've used the coverpro with a binder (not sure what you call it in English, it's the best I've found so far). Around the neckline I've topstitched and thread an elastic through.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...