Sider

søndag 25. januar 2015

Värm genser - kjærestegenser

Det er ikke så ofte mannen i huset er mottaker av det jeg lager, så når han ønsket seg denne genseren, måtte jeg bare stille opp. Den skulle være en overraskelse til bursdagen hans, og det ble den.

For å bestemme størrelsen, målte jeg Mariusgenseren hans. Den er en helt annen fasong enn det denne genseren er, så da bursdagen hans kom og det var på tide å prøve den nesten ferdige genseren, var den altfor stor. Konklusjonen ble da å rekke opp og starte på nytt, så mesteparten av genseren er strikket to ganger (jeg var kommet et godt stykke opp på skulderfellingen ved prøving). Den ferdige genseren er strikket i str M.

Modellen fra Pickles er veldig fin og anerledes enn andre gensere jeg har sett og strikket tidligere. Bolen og ermene er strikket hver for seg og så satt sammen på pinnene som man ville gjort ved raglan- eller rundfelling, men de har gjort en annen vri med skulderfellingen, slik at den går mer rett oppover. Det blir veldig stilig på skuldrene.
Bolen er strikket i et mønster som minner litt om perlestrikk, mens ermene er strikket i glattstrikk og halsen er ribbestrikk.
Mønsteret er fulgt som det er, men på forespørsel fra brukeren, har jeg sydd sammen den åpne halsen i de nederste centimetrene.

Genseren er veldig godt mottatt og mye brukt, og da er det jo ingen sak å strikke, selv to ganger.

Fargen har han valgt selv, sånn "hvis du skulle hatt denne genseren, hvilken farge ville du hatt?". Garnet er Tweedy i fargen Drivved, alt fra Pickles.no.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...