Sider

onsdag 25. februar 2015

Erliksant-jakke til yndlingskjolen

Etter at jeg sydde denne kjolen sist sommer, har jeg vært på jakt etter "Jakken" til å ha til. Jeg har kikket på strikkemønster og garn, til og med vært i en butikk, uten å finne den perfekte.
Det var helt til Pickles kjørte "Ukas" på denne Erliksant-jakken i høst. Utfra bildet jeg fikk opp på PC-skjermen, så garnet Big fuzz i fargen "Fløyel" ut til passe perfekt, så jeg tok sjansen og bestilte. Og heldigvis stemte det med virkeligheten også!

Et stort prosjekt, så det har tatt litt tid, men på pinne 7 går det unna. Jeg har strikket jakken i str S og stort sett fulgt oppskriften, men jeg strikket den et par cm kortere enn oppgitt. Jeg er jo noen centimeter kortere enn de fleste. Underveis var jeg litt nervøs for at den skulle bli altfor stor og ukledelig, så jeg var veldig fornøyd da jeg endelig fikk prøvd litt og fikk tommel opp fra husbonden.

En annen endring jeg har gjort, er at jeg har snudd jakken. I følge oppskriften, skal vrangsiden vende ut, såkalt vrang glattstrikk, men jeg syntes det bare så ut som om jeg hadde jakken på vranga, så jeg har snudd den med rettstrikk ut. Det bestemte jeg meg for etter at jeg hadde sydd sammen på toppen av ermene, så jeg har en strek der. Så lenge den er pen og rett, ser det bare ut som om det skal være sånn...
Også glemte jeg i første omgang å strikke vrangbordene på ermene, så de er strikket på rundt etter at alt er montert. Like så greit, så slipper jeg en søm i vrangborden.
Jeg er veldig godt fornøyd med jakken. Den er deilig og myk og god og varm, og til våren kan den nok fungere som ytterjakke. Den eneste utfordringen er at jeg ikke har plass til den i skuffen...






1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...