Sider

søndag 1. september 2013

Gratulerer med dagen, lillesøster!

Lillesøster har fått baby og i dag fyller hun år. Det ble feiret i går, og en av tingene på ønskelisten var en meitai til å bære den lille i. Jeg var ikke klar for å gi fra meg min gode meitai, og jeg tror ikke hun var helt klar for oransje og blomstrete, så løsningen ble å sy en.


Jeg har vært så fornøyd med min meitai fra Concerti, så jeg kopierte den ganske skamløst. Størrelse, bredde og vinkel på selene, den lille utposningen på panelet og stroppene til å feste den øverste delen av panelet.
Det var en omstendelig prosess - å finne ut hvilken rekkefølge ting skulle sys i for å få samme utseende, men resultatet ble bra.

Til stropper og den ene siden av panelet har jeg brukt svart lin, mens jeg til "framsiden" av panelet fant et fin grått bomullsstoff med et bladmotiv i mørkere grått. Inni panelet har jeg brukt ett lag tynn platevatt og ett lag bomullslerret. Som polstring i stroppene har jeg brukt to lag tynn platevatt og to lag "fluffy" platevatt. Det kjentes ganske passe ut. I hoftestroppen ble det tynn overmadrass, da jeg hadde litt knapt igjen med den tykke platevatten.

Meitai er en super bæresele! Jeg har brukt min til både nyfødt baby og litt større barn. Minstegutt har vel sittet i min etter han fylte tre år. Den kan brukes både på magen og på ryggen, og er enkel å justere. De mange metrene med stropper kan synes overveldene, men den er lett å bruke.
Øverst på panelet er det sydd på stropper som festes i hemper på skulderstroppene for å holde panelet oppe. Her er det flere trykknapper som gir gode justeringsmuligheter.
Nedest i panelet er det sydd inn to legg som gir en liten "lomme" til barnets rumpe. En praktisk deltalj som jeg liker godt med meitaien.

Mønstrete grått panel på den ene siden, ensfarget svart på den andre siden. Så kan far også bære.
Nevøen på tre uker sovnet fort på mammas mage. Det må vel kalles godkjent?
Gratulerer med dagen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...