Sider

søndag 29. desember 2013

Romjulsstrikk - firkanttøfler

Romjula er en rolig tid med tilgang til mye godt å spise. For å bøte på dette er det lurt å strikke - hender som strikker kan ikke føre mat til munnen.
Størstegutt ønsket seg tøfler slik som minstegutt har (arvet fra storebroren), og jeg hadde ingen pågående prosjekter, så det passet fint. Med mye tid til å sitte i ro med strikkepinnene varer det ikke lenge fra man legger opp til tøflene er ferdig tovet.
Jeg har lagt opp 18 pinner på størrelse 4,5, og passer da til føtter som bruker str 31-32. Garnet er Tiur fra Dalegarn, noe jeg kjøpte med meg på en tur til Bergen for 6 - 7 år siden. Det blir stort sett brukt til prosjekter som skal toves, slik som tøfler. Tøflene er tovet to ganger i vaskemaskinen på 40 grader. (På 60 grader risikerer man dukketøfler, har jeg erfart.)

Størstegutt er godt fornøyd og varm på tærne.
Tøflene er ikke like, etter guttens ønske, men de samme fargene er brukt. (Diagram for sånne tøfler finnes lett ved å søke på firkanttøfler.)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...