Sider

lørdag 15. februar 2014

Karnvalstid

På skolen arrangerer de karneval for 1. - 3. klasse, og størstegutt kom hjem og forkynte at han ville kle seg ut som banditt. Heldigvis har han ganske bestemte og konkrete tanker om hvordan han vil at ting skal være (det kan jo også by på en del utfordringer), og det gjaldt også kostymet. Brun vest, hatt, rødt tørkle over ansiktet, rutete skjorte og brun bukse. Hatt, bukse og skjorte hadde han fra før, så vi måtte ordne vest og tørkle.
Jeg hadde et stykke rødt bomullslerret liggende, og det ble akkurat nok til et tørkle. Det var for kort til å knytes bak, så vi satte på et par trykknapper.

Vi dro avgårde til Stoff og stil for å finne stoff til vest, og det han ville ha var brun kordfløyel. Etterpå bladde vi gjennom en bunke med Alt om håndarbeide/ Symagasinet for å finne et vestmønster som passet. Mønsteret er fra et julenummer, og beregnet for å sys uten fôr, bare med belegg rundt framkanten, ermehull og i nakken. Jeg hadde lyst til å fôre hele vesten, sånn at baksiden skulle se fin ut, men tenkte ikke på å endre fasongen på beleggene for å gjøre det lettere å sy sammen fôr og belegg... La oss si at jeg lærte av dette. Den delen av jobben tok minst like lang tid som resten av vesten.
Ellers er det ikke noe spesielt å si om vesten, men jeg fulgte fremgangsmetoden fra et annet vestemønster, og må innrømme at jeg stusset litt over syutrykket "cykleslange". Jeg må undersøke det litt nærmere.

Her er i alle fall den hjemmesydde delen av antrekket. Hatten som ble brukt er en Akubra fra Australia, ellers var det en rutete skjorte han fikk av farmor og brun bukse fra Gekko.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...