Sider

søndag 28. desember 2014

Julegaver til min kjære

Mannen min bruker mye ulltrøyer på jobb, men flere av de han har bærer preg av å være brukt i flere år og har fått hull både her og der. Da tenkte jeg det ville passe godt med noen nye til jul.
Janus selger masse fin ull i metervare, og jeg kjøpte litt sommerull; tynn, singlejersey merinoull som jeg kunne sy t-skjorter av.
Jeg brukte mønsteret jeg har brukt til t-skjorter før - Föhr fra Farbenmix, og klippet deler til en brun og en oransje t-skjorte. Så blandet jeg bitene litt, så den ene er brun foran og oransje bak og den andre er motsatt.
Oppleggskantene er sydd med dobbelnål og brun tråd med coverstitchmaskinen.







Tidligere i år strikket jeg en genser til ham som han er blitt veldig glad i, en Värm genser fra Pickles, og jeg har lenge hatt lyst til å sy en Finlayson fra Thread theory til ham. Da jeg skulle bestille sommerullen fra Janus, så jeg at de hadde interlockstrikket ull også i en farge som kunne passe ham, midt i blinken for en sånn genser. Jeg har samme stoffet i en genser selv, og den er herlig å gå med.
Genseren er sydd i str M basert på bl.a. størrelsen til t-skjorten over og Värm genser, men det ser ut til at det er nødvendig med noen justeringer.




I nakken er det sydd inn et belegg på innsiden, slik at det blir en synlig søm på utsiden.


I tillegg la jeg oppi en Marius-lue til å matche Mariusgenseren han har fått tidligere.
Det er en posete modell som henger ned bak på hodet. Oppskriften har jeg fra Marius-boka.

Lua har siden blitt gjort om til å ikke være posete, etter mottakers ønske.

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...