Sider

mandag 3. februar 2014

Ullgenser i en fei

Minstekusina lurte på om vi hadde noen ullgenser hun kunne arve, hun begynner å vokse fra kofta si, men vi har sendt minstegutts fravokste genser til minstefetteren på andre kanten av landet.
Tante ble da grepet av dårlig samvittighet, og sporet opp en stk oppskrift på lettstrikket genser, garn"rester" fra hylla (er kanskje litt overdrevent å kalle 4 - 6 hele nøster i hver farge for rester, men de var ikke tiltenkt noe bestemt) og strikkepinner i tykk størrelse, så ble de genser på jenta i løpet av en helg.
Jeg må si jeg er imponert over hvor lett og fort det gikk å strikke denne, men det er kanskje ikke så rart når bolen består av 90 masker og pinnetykkelsen er 6,5?

Jeg la opp 72 masker (str 2 år) siden jenta er smal og jeg i alle fall ikke pleier å strikke stramt, og strikket ca str 3 år i lengden (mellom målene som er oppgitt for str 2 og 4 år).
Den første delen av ribben i halsen strikket jeg 4 cm for at den ikke skal går for langt opp i halsen, mens jeg fulgte målene for litt større størrelse for de andre delene med vrangbordstrikk.
En annen endring jeg gjorde var å felle av 8 masker før jeg strikket ribben på ermene, for at den skulle bli stram nok rundt håndleddene. Jeg strikket også alle avsluttende ribbkanter med pinne 6 for å få dem litt strammere. Ellers fulgte jeg oppskriften.
Nesten. Jeg brukte en tråd Sisu (blå) og en tråd Lanett (grønn), så det blir litt tykkere enn om begge trådene hadde vært babyull (Lanett).

Navnet på oppskriften stemmer veldig godt, det er en superenkel genser å strikke, og jeg fikk lest masse samtidig som jeg strikket. Jeg la opp på fredag kveld og felte av søndag morgen/formiddag (før frokost).

Jenta og foreldrene så veldig fornøyde ut med ny genser, så holder hun seg nok god og varm i vinter (og kanskje neste?). Og lillebror kan også bruke denne om noen år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...