Sider

onsdag 3. desember 2014

Strikkejakke i alpakka til minstegutt

Minstegutt er ikke så liten lenger - han vokser stadig, og siden størrelsesforskjellen på ham og storebroren ikke er så stor, er det ikke så mye arvetøy å få. Flere av fleecejakkene til minstegutt var nå blitt for små, og behovet for et nytt mellomlag meldte seg. Jeg fant derfor fram noen nøster marineblå alpakka fra SandnesGarn som jeg hadde kjøpt billig pga fare for avfarging. Det egnet seg ikke til å strikke sammen med hvitt eller andre lyse farger, siden det kanskje kan farge av, så en ensfarget ulljakke var passende.

Jeg brukte samme oppskrift som til størstegutts ulljakke. Mønsteret er laget for dobbel Sisu, jeg strikket denne i enkel alpakka. Det funket fint det. Som på størstegutts jakke strikket jeg krage i stedet for hette, og den fikk glidelås framme.
Minstegutt var veldig begeistret for å få ny, varm jakke, men dessverre har den strukket seg veldig masse etter kort tids bruk. Det er nok siden den er så løst strikket, og det er ganske god elastisitet i alpakkagarnet. Minstegutt er heldigvis fortsatt fornøyd, men nå stikker jakken ut under ytterjakken.
Det nederste bildet gjengir fargen best.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...