Sider

torsdag 4. desember 2014

Baggy vest

Etter å ha sydd dette settet til størstegutt i høst, og sett hvor glad han var for det, formet det seg en tanke i hodet mitt om å sy en vest til dette settet også. Men jeg visste at den vesten måtte ha et annet snitt, det ville ikke passe med en så smal modell til den posete buksen. Også begynner jo størstegutt å bli stor, snart ni år, så han må jo ha litt "kule" klær etterhvert.
En kveld jeg ikke fikk sove, lå jeg og tenkte ut hvordan den skulle bli, og så var det bare å sette i gang.

Jeg har tatt utgangspunkt i vestemønsteret til Heilt spesiell og Jubel, bare for å ha et sted å begynne. Jeg har brukt skulderbredden fra det mønsteret, men jeg har lagt til noen centimeter både midt i ryggen, i sidene, i ermebuen og nederst. I tillegg har jeg valgt å bruke ribblinning nederst for å få en posete effekt, i stedet for å kante slik som på den andre. Jeg har også laget andre lommer. De første jeg sydde på var altfor små, jeg tror ikke det hadde vært mulig for størstegutt å få hendene inni en gang.
Hetten har jeg også tegnet om. Den opprinnelige hetten var altfor lav, sånn at halssømmen ble løftet opp når størstegutt har på hetten. Jeg har også tatt vekk den lange spissen.

Jeg har kranglet en del med coverstitchmaskinen underveis, men til slutt ble det dekorsømmer med dobbelnål rundt lommene, rundt hetta og langs glidelåsen.

Til slutt ble vesten akkurat som jeg hadde sett for meg, og jeg er veldig fornøyd. Det er størstegutt også, så nå gjelder det å overbevise han om at de andre klærne i kommoden også kan brukes ;)







2 kommentarer:

  1. Det ble kjempekul og settet passet jo veldig godt til en kul etter hvert litt stor gutt!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...