Sider

tirsdag 10. mars 2015

Amerika-kjole

Denne kjolen har latt vente lenge på seg!
Stoff og mønster fikk jeg av mamma og pappa for rundt to år siden. De kjøpte det til meg på ferie i USA. Prosjektet ble først og fremst utsatt fordi jeg ikke følte meg kompetent til å gå i gang med en sånn kjole, men etter å ha sydd en del kjoler (riktignok enkle og i elastisk stoff) i fjor, samt Minuro-jakken, følte jeg at tiden var moden.

Mønsteret er ganske omfattende, uten at det er veldig vanskelig. Det har flere muligheter for justeringer - halsrigning, ermer, "belte", i tillegg til tre ulike varianter av topp og bunn for ulike byste- og hoftemål.
Og det jeg likte beste: inntegnet justering for petite, altså hvor du skal korte inn for korte mennesker.
Jeg klippet en prøvekjole med smalt skjørt først, men fant fort ut at jeg faller inn under kategorien "curvy". Da slapp jeg i alle fall å gå utenfor størrelsesskalaen...
Jeg har klippet en størrelse 12, men brukte litt av det ekstra store sømrommet som er tegnet inn på skjørtet for å få det vidt nok over der jeg er bredest.
So far, so good. Da begynte vanskelighetene.
Ikke nok med at jeg er kort, men jeg har kort rygg i tillegg. Evt svai rygg. Etter mange små justeringer med nåler og speil og hjelp fra mannen, endte jeg opp med å ta fire cm av bakstykket over livsømmen midt bak. I sidene har jeg ikke tatt av noe, så den sømmen ser veldig skjev ut når kjolen henger på en kleshenger. På meg ble det riktig.
Jeg fant også ut at det ikke ble fint å sy i glidelåsen slik det var tenkt i mønsteret, "lapped zipper" (med en "flapp" over), så jeg sydde den i på helt vanlig måte. Glidelåsen matcher så godt med stoffet at det ser helt fint ut. Faldsømmen nederst er håndsydd.

Stoffet har jeg kommet fram til at må være vevd viskose. Herlig og mykt, faller fint.

Kjolen hang lenge i skapet, over ett år (ferdig sensommer 2013, tror jeg) fordi jeg ikke syntes den passet så godt og var usikker på om den egentlig er fin. Jeg tok den fram igjen i jula, og er godt fornøyd med kjolen og jobben jeg har gjort.








V-hals, prinsessesømmer og kappeermer.

1 kommentar:

  1. Den synes jeg er veldig fin! Bra du tok den fram igjen!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...