Sider

tirsdag 7. mai 2013

Rogalandsbunad til gutt

I år har størstegutt fått ekte Rogalandsbunad, i alle fall vesten.
Tidligere har jeg sydd en som ligner, med stoff og syanvisning fra Kreaktiv. I år (eller rettere sagt i fjor) ønsket jeg så sy en skikkelig vest, og siden jeg har gått kurs i generelle sømteknikker hos Husfliden i Sandnes med en vaskekte bunadsyerske som instruktør, bød anledningen seg til å få lære av en mester.

Dette stoffet er veldig fint, skikkelig silkebrokade, og det dyreste jeg noensinne har satt saksa i. Kan tro det var skummelt! Med en meterpris på i overkant av 1500,-, var det praktisk at venninna mi og jeg kunne dele på ca 60 cm stoff for å sy vester til våre to gutter.
Så å sy bunad selv er ikke en spesielt billig løsning i forhold til å kjøpe en festdrakt... Heldigvis kan vesten legges både ut og ned, så jeg trenger ikke sy ny til neste år.
Målet må med tiden være å sy hel bunad til begge guttene, men det får vente til de er voksne og utvokste.

Etter flere sykvelder i høst og kyndig veiledning, ble vesten så og si ferdig, det gjenstod bare håndsøm rundt knapphullene, sy i knapper og sy igjen i sidene etter å ha målt på gutten. Jeg hadde tenkt at jeg hadde forholdsvis god tid til å få alt klart til 17. mai, men en "plutselig" invitasjon til konfirmasjon la tidspress på meg, og jammen ble jeg ikke ferdig.

Da knappene endelig var sydd på, selvfølgelig ekte sølvknapper denne gangen, så vesten helt ut som en bunadvest, og jeg må si at jeg var ikke så rent lite stolt.


Håndsydde knapphull er ikke noe jeg gjør mye av, men med litt øvelse på en prøveklut og med mannens bunad å se etter, fikk jeg det ganske fint til. Det hjelper også at tråden går i ett med fargen i stoffet.





Passpoilerte lommer i vesten, så størstegutt kan ha med sølvkniven sin.




Buksa er sydd etter eget mønster av et stoff i ullblanding kjøpt på Kreaktiv. Jeg har sydd linning med strikk i livet, og satt i strikk rundt leggene. Jeg har også satt i lommer i buksa, for pølsepenger og diverse på 17. mai.

Skjorta er sydd i et litt kraftig skjortestoff i bomull, også fra Kreaktiv, og mønsteret er bondeskjorte fra Stoff og stil som jeg har forstørret opp fra str 3 år til å passe min 7-åring.

Strømpene har han hatt siden den første bunaden var ferdig for to år siden, det samme med bregdebåndene.













Minstegutt har overtatt den gamle bunaden, men med nye bunadstrømper til. Dessverre opplever jeg at bunadstrømpene lett blir slafsete og for store. Mulig de bør strikkes i en størrelse for liten?
Noen justeringer må gjøres på buksa så den passer bedre rundt leggene, også må han få bregdebånd til 17. mai.

Da er det bare å krysse fingrene for bunadvær på 17. mai!


4 kommentarer:

  1. Oi oi oi! Så utrolig flink du er Elisabeth!!! Det ble to staslige gutter. Dere får vel til å bruke bunadene på 17. mai uansett vær. Om ikke annet, god grunn til å være litt inne også på 17. mai. Hadde vært kjekt om vi treffes nede hos mor og far denne 17. mai også, Y og H lekte jo så godt sammen sist vi var sammen.

    SvarSlett
  2. Fantastisk! To flotte gutter!
    Flott arbeid, dette er ting jeg aldri hadde turt å begynne på!!

    SvarSlett
  3. Solbjørg Kjerland4. juli 2013 kl. 12:44

    Hei hei..... Fine bunadsgutter. Jeg skal sy både rogalandsbunad og hardangerbunad til mitt første barnebarn. Hardangerbunad har jeg mønster til, men jeg har ringt til både husflid og husflidslag for å kjøpe mønster til rogalandsbunaden - uten å lykkes.
    Mitt spørsmål er derfor om jeg kan kjøpe kopi av mønster til bukse og vest. Rogaland bruker jo "låkabrok" som er litt spesiell. Mvh- Solbjørg 47818165

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, takk for hyggelig kommentar. Jeg har ikke mønster på bunadvest. Det går man heller ikke kjøpt hos Husfliden.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...