Sider

tirsdag 5. mai 2015

Broderi til bunadskjorte

For mange år siden, da øynene mine fortsatt var unge, broderte jeg krage og mansjett til mannens bunadskjorte. Hvitt på hvitt, ingen problem.

I vinter hadde jeg planlagt å brodere ferdig til svogers bunadskjorte. Brodering er en vinteraktivitet, tenkte jeg. Ikke når man er nærmere 40 enn 30, da trenger man alt det lyset man kan få.
Materialpakken til broderiene, samt lovnad om ferdig broderi, fikk svoger til 30-årsdagen, og den var ikke i fjor, for å si det sånn. Det har trukket litt ut med hans innsats for å skaffe seg bunad, så jeg har tatt arbeidet med broderiet like rolig, men så skulle det bli bunad til årets 17.-mai.

Da vårsola kom med lys og varme samtidig som jeg ble uten arbeid, var det bare å slå seg ned i morgensola ved kjøkkenvinduene og brodere i vei. Broderiet og lydbok ble også med på hytta i påskeferien, og sannelig ble det ikke ferdig til slutt også!

Det ble veldig fint, synes jeg selv, så håper jeg bare at de som skal montere skjorta gjør en like fin jobb ;)

Så da er det bare å begynne på broderi til guttene mens jeg fortsatt har syn til det :)













2 kommentarer:

  1. Hei.Eg har tenkt å sy ein rogalandsbunad i str.8- 10 år.
    Erstarta med kvitsaumen på skjorta.
    Lurer på kor lang halskragen må vera i den str.?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, det vet jeg ikke. Til voksen måler man halsomkrets og legger til 4 cm, men det skal stemme med hel mønsterrapport.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...