Sider

fredag 12. september 2014

Gekko birdies lilla

Når jeg først var i gang med en Birdies-kjole, kunne jeg like godt sy en av den andre fargen jeg hadde liggende.
Jeg ville ikke ha to ”tvillingkjoler” så jeg har gjort denne litt anerledes. Jeg har brukt de samme endringene for framstykket som jeg gjorde til den turkise varianten, i tillegg har jeg gjort litt mer ”skikkelige” justeringer på skjørtet.
Tidligere har jeg laget både for- og bakstykket til skjørtet lavere på midten enn på siden etter prøve-meg-fram-metoden, altså klippet mønsteret lavere på midten både foran og bak. Det har funket det, men er vel ikke riktig måte å gjøre det på.
Så denne gangen gjorde jeg det på en annen måte etter å ha trålet internett etter tips i forbindelse med Anna-kjolen min. Det var via bloggen Sew me love at jeg kom over masse gode tips om justeringer av både det ene og det andre.
Det jeg har gjort med mønsteret er ca sånn som dette:

Da blir skjørtet lavere på midten = fjerner alt det ekstra stoffet fra korsryggen. For å veie opp for dette, må jeg legge til litt nederst, ca to cm midt bak.
Når alle mønstertilpasninger var gjort, gjaldt det bare å gi kjolen sitt eget preg, så den ikke ble prikklik den forrige.
Til skjørtet har jeg brukt lilla jersey som jeg tidligere har kjøpt på Textart. Den ble kjøpt inn for å matche stoffet, men likevel uten noe prosjekt i tankene.
Kjolen fikk enda korte ermer og V-hals, her har jeg brukt Sewaholics Renfrew-topp for å få hjelp med fasongen på halsen. Og for en gangs skyld har jeg kantet en Onion 2035 med kontraststoff i halsen.

Veldig fornøyd med denne kjolen også!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...