Sider

tirsdag 8. mai 2018

Bunadskjorte til gutt - Rogalandsbunad


Snart 17. mai. Snart på tide med bunad.
Jeg hadde lovet meg selv at jeg skulle være litt tidligere ute denne gangen.
Yeah right.

Jeg hadde et stykke staut (bomullsstoff til bunadskjorte) og mønster til åpen bunadskjorte til barn. Jeg ville ha med halssplitt heller, da det er upraktisk med åpen skjorte (uten knapper) til guttebunad.
Mønsteret var med mansjetter, rynking og indresøm. Jeg kunne ha gått for den enkle varianten: overlocke sårkantene, forlenge ermene og sy i strikk, men valgte å gå for full pakke denne gangen. Det vil jo være god øvelse til jeg skal sy en herreskjorte en gang. Sånn det ligger an nå, vil nok begge guttene ha bunad når de blir voksne.

Jeg søkte på "hele" internett uten å finne indresøm, men en sygruppe på Facebook var veldig hjelpsom. Det var som jeg trodde: sy rette mot rette, klipp ned det ene sømmonnet og brett det andre inn. Sy ned for hånd eller med maskin. Jeg valgte maskin. Min skjorte er sydd ned for hånd. Det var litt utfordrende rundt kilene, men det gikk overraskende godt.
Foto: Hilde Bøhn, gjengitt med tillatelse

For å sy halssplitten brukte jeg litt tips fra et annet mønster jeg har, samt at jeg studerte mannens bunadskjorte. Det samme med ermsplittene. De var ikke så vanskelige.

Siden vi ikke har mansjettknapper enda, valgte jeg å sy fast en sølvknapp utenpå ermet og en trykknapp inni. Mye enklere å betjene enn mansjettknapp, og tilsynelatende likt.

Så skrytebildene.
Bunadskjorte til 12-åringen:

Bunadskjorte str 10 - 12
Kile under ermet og rynker på skulderen

Ermesplitt og mansjett
Trykknapp og sølvknapp på mansjetten


Halssplitten lukket
Halssplitt åpen


Indresøm

Kile med indresøm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...